טיול אביבי ארבע גלגלי בעמק האלה

כתב וערך:דני בר – עיתונאי ומדריך טיולים

צילום: דן בר-דוב

בסוף השבוע של פסטיבל האוכל של מטה יהודה יצאתי עם נהג שטח מנוסה, צלם ורכב 4X4 מאתגר לנסיעה של שטח טרשי ומדרונות עם יקבים וגם מבשלת בירה. אתגרי ביותר
יצאתי עם סאנגיונג רקסטון 4X4 החדש לבחינת נהיגת שטח. כנהג שהשטח הכי אתגרי עבורו זה בערך חניון הכורכר שעל יד ביתי, ביקשתי מעמית לוי, בראש ובראשונה חבר אבל לענייננו נהג שטח אתגרי מזה יותר מעשרים שנה, להצטרף אלי ולצלם דן בר-דב שיוכל להנציח המראות ולהינות מנסיעת שטח כחובב נהיגה ושטח.
הרקסון החדש הוא רכב גדול ומפנק שמחירו בישראל 225,000 ש’. סאנגיונג רקסטון החדש מגיע בגרסא אחת עם תיבת חמישה הילוכים אוטומטית E-Tronic ומנוע דיזל בנפח 2000 סמ”ק שמפיק 155 כו”ס.
התחלנו בנסיעה על כביש 6 שם ניתן היה לחוש ביציבות, המהירות והנוחות נסיעה ונהיגה גם ליושב מאחור. משם ירדנו לשטח באיזור בן שמן והתחלנו לבחון עליות המתאימות רק לרכבי 4X4 ולנהגים מיומנים. הרקסון ביצה את כל העליות כולל טיפוס על סלעים היוצרים הצלבות ואיבוד אחיזה בגלגל אחד. הרכב, בעזרת הפונקציות האלקטרוניות הקלות לתפעול התגבר בקלות על כל עליה, למרות המנוע הקטן של כך ולא אופייני לרכב 4X4.
אומר עמית לוי:”לא האמנתי שמנוע 2000 עושה כאלה ביצועים ובקלות יחסית. אני מכיר מגוון רחב של ג’יפים ורכבי שטח שעולים את זה בקלות אבל המנוע גדול בלפחות 30-40% וצריכת דלק הרבה יותר גבוהה”.
תצרוכת הדלק בנסיעה משולבת עפ”י גרסת היצרן עומדת על כ- 12 ק”מ לליטר ולפי נסיון סוף השבוע וקצב תזוזת מחט המדיד דלק, התוצאה בפועל דומה.
לאחר כמה עליות בעומק שמורת בן שמן המשכנו למודיעין ומשם לכיוון בית שמש וליקב מוני, שם התמקמנו במרפסת הצופה על הכרמים המתעוררים בעמק הפרוש מתחתינו.
לאחר מנוחה קלה נסענו לאתגר הבא, שיפוע תלול של כ- 45 מעלות, ארוך במיוחד וכולו דרדרת המקשה עוד יותר על הטיפוס.
רק בניסיון השני, לאחר כיבוי מערכת המיזוג ושילוב 4WD Low ( הרקסטון מצוייד בעוד 2 מצבים המנוהלים חשמלית- WD High, 4WD High, ) הצלחנו להגיע לרק המתלול ולפסגת ההר שהיא ללא מוצא.
עמית סובב הרכב בזהירות ומיומנות ולפנינו נפער מתלול ארוך ומאתגר. שילוב מערכת HDC לבקרת ירידה במדרון עשתה את העבודה כאשר לאורך כל המתלול לא היה צורך ללחוץ על הבלמים ורכב נבלם ע”י מערכת HDC בלבד.
לאחר שהגענו מרוצים ומאותגרים לתחתית ההר, פלט עמית עם חיוך מאוזן לאוזן: “בצועים כאלה בנוחות כזאת עוד לא ראיתי”.
משם שמנו פעמינו לעמק האלה, ליקב יפו, שם חיכה לנו היינן של היקב, סטן צלניקר (33). התיישבנו תחת צילו של עץ החרוב של היקב ובלווית כוס שרדונה 2013 מסדרת HOMMAGE.
מספר סטפן:”היקב התחיל בשנת 1998 כיקב בוטיק ומשפחתי במרתף בית ביפו עם 4 חביות יין. כבר בשנת 2000 יוצרו 4000 חביות כאשר אבא, משה צלניקר, התחיל הכל ועושה הכל”.
סטפן למד בפקולטה לחקלאות ברחובות ולאחר התואר יצא לשנתיים לימוד באקדמיה של בון שבחבל בורגון ומשם להשלמת עבודה מעשית בבורדו.
כיום היקב מייצר כבר 40,000 בקבוקים ואף זכה בטרה-וינו 2013 במדליות על היין שסטפן כבר אמון על יצירתו כמיטב המסורת הצרפתית עם זוויות ישראליות.
השרדונה בעל צבע זהוב שקוף עם דמעות שומניות נאות. ארומה פרחונית נעימה עם מתיקות טובה. בטעימה מתיקות מהולה בחמיצות מתעתעות בחלל הפה. סיומת ארוכה.
מחיר 80 ש’.
תוך כדי שהייתנו ביקב, פקדו את המרפסת הפרושה בחזית היקב מבקרים רבים שבאו לבלות באזור במסגרת פסטיבל האוכל של מטה יהודה. היין הבא שטעמנו היה Sauvage 2012. זהו בלנד המורכב מ- 45% מרלו, 35% שיראז ו- 20% קברנה סוביניון.
הענבים מגיעים מכרמים צמודים ליקב בעמק האלה והיין התיישן 8 חדשים בחבית. צבע מעט בהיר, ארומה נעימה של פרי יער ומעט מנטה. בטעם פרי יער דומיננטי עם מעט שזיף יבש. 13.8% אלכוהול. מחיר: 70 ש’.
בשיחה עם סטפן, בין מזיגת יין זה או אחר למבקרים שפקדו את היקב, לבין אירוחנו, מספר סטפן שהשקפת עולמו היא :”לא לעשות יין שמתיישן הרבה זמן בחבית ולא לעשות יין עם אלכוהול גבוה”.
יוצא הדופן בין יינות היקב הוא הריטג’ 2009 שהוא בלנד של 70% קברנה סוביניון, 15% מרלו ו- 15% שירז. 24 חודשים בחבית ורק 13.8% אלכוהול.
לדברי סטפן הריטג’ יצא רק כאשר יש פרי מתאים והבלנד שונה בין בציר לבציר. בשנת 2010 לא עשו הריטג’ ואילו ב- 2011 הבלנד הורכב מקברנה סוביניון וקברנה פרנק.
צבע אדום אטום, ארומה עשירה בפרי יער בשל ושזיף בשל עוד יותר. בטעימה מיד תופס בעדינות ולא מרפה לאורך זמן. למרות הדומיננטיול של הקברנה סוביניון בבלנד, המרלו והשירז מרככים היין למעדנים אותו. מחיר: 150 ש’.
בתום הביקור ביקב נפרדנו מסטפן ומיקב יפו שבעמק האלה ושמנו פעמינו למושב צפרירים הסמוך למבשלת שריגים. רחבת המבשלה המתה במטיילים, מקום חניה לא ניתן היה למצוא ולרקסטון לא היתה בעיה גם לפתור עניין זה עם חניה לא קונבציונלית.
דוכני אוכל רבים הציעו למטיילים הרבים מגוון מאכלים ומטעמים ואילו במבשלה עצמה שם קידם את פנינו במאור פנים, ידידי עופר רונן, שהיה עסוק ללא הרף במזיגת כוסות בירה ממגוון הבירות של המבשלה.
כמובן לא סרבנו להצעת כוס בירה, כל אחד מאיתנו לפי טעמו כאשר אני לא מוותר על החיטה המחוצפת, שהיא בירת חיטה עכורה ובסגנון מאד בווארי.
עופר סיפר לנו על השגשוג התיירותי שחווה האיזור עם הפסטיבלים ותנועת המטיילים הישראליים שפוקדים את האיזור בסופי השבוע וגם נהנים מבירה טריה ומרווה שיכולה גם להיות מלווה בלחמניה עם נקניקיה וחרדל.
בתום מנוחה ושיחה נעימה נפרדנו ויצאנו בדרכי יהודה לכיוון המרכז. גם כאן עזר לנו הרקסטון לעבור הדרך במהירות חוקית תודות לבקרת המהירות הנוחה והמקילה על נסיעות ארוכות אחרי יום מעייף ומהנה.

www.yaffowinery.co.il

www.srigim-beer.co.il

263,669 פעילויות בלמעלה מ 600 יעדים במחירים מיוחדים Viator

מידע תיירותי , , ,

רוצים לעזור לאתר טיולים שיהיו בו הרבה מסלולי טיולים?

לחץ כאן

התגובות שלך

אתה צריך להיות מחובר לשלוח תגובה

מידע על יאיר טיולים

בוגר בית ספר לתיירות, עוסק במידענות תיירותית, פנאי ונופש, בתור תחביב אישי, במשך 15 שנה.
האתר משמש למידע אישי בלבד ואיננו אתר מסחרי.