פיקוס דה אירופה

פיקוס דה אארופה

נכתב ע"י יגאל שלהבת – תייר מתמיד וצלם טבע ונוף.

השם לבדו כבר מרמז על המובטח באתר של 'פסגות אירופה' , האתר שהינו שמורת טבע נמצא בצפון ספרד במרחק של כ 25 ק"מ מהים ומשתרע על שטח ענק של כ 650,000 ק"מ. בשמורה הרים גבוהים וקרחים שעננים עוטרים את ראשיהם ולפעמים גם את מרגלותיהם , יערות, כפרים קטנים וקניונים עמוקים עם מים שוצפים  בתוכם ובעלי חיים  כמו דובים, זאבים שועלים,כולל ציפורי טרף מזנים שונים. השמורה כוללת מספר רב של מעברי הרים עם נקודות תצפית  מרהיבות במשך היום ושקיעות וזריחות מהאגדות. [את הקטע של הזריחות לא בדקתי ממש  כי אני מתבייש להודות שאני לא אוהב לקום לשעה שבה זה קורה]. מסלולי הרכב ב'פיקוס דה  אאורופה'  כוללים כבישים נוחים בד"כ למעט מספר מקומות שמיועדים לבעלי עצבים חזקים ושליטה טובה ברכב ואם מישהו רגיש לפרט זה אז ניתן לעקוף כבישים כאלה ולנסוע בדרכים מאתגרים פחות ולהסתפק ברכבלים, אוטובוסים ייעודיים ואפילו קיאקים שכדאי להצטייד עבורם בשקיות אטומות למים למסמכים ולשאר רגישי המים. בפארק מפוזרים נק' תצפית לרוב המסומנות עם ציור של מצלמה של פעם ולידם חניון ידידותי לכמה מכוניות. לינה: ניתן להזמין לינה גם באינטרנט ,אבל השיטה הטובה היא להגיע למשרדי המידע במקום ,(יש בכל כפר בינוני)  להזמין ,לבדוק את המזרון והקרבה למקורות רעש וכו' ,אבל תמיד יש הפתעות ,בד"כ לטובה ,אבל כפי שגם אנחנו נתקלנו באחד הימים ,למרות שהזמנו חדר מראש וכשהגענו בערב בטוחים וסמוכים כי יש לנו מיטה שניתן להתפנק עליה הסתבר לנו כי לא שמרו לנו מקום ושוב יצאנו לכבישים לחפש מיטה …..ומצאנו.

אבל אני מקדים את המאוחר…..

הצטיידתי בכמה ספרים טובים עם המלצה למסלולים  במפה טובה וקובי (קריין הGPS ) ויצאתי לדרך עם רעייתי הנאמנה רינת שאחראית על כל הלוגיסטיקה לסוגיה ודואגת להצטייד גם במנת הרגעה לתזזנותי וללהיטותי לצלם כל אתר ואתר, בהזדמנות זו אני רוצה ליידע או להזכיר למי ששכח שבאירופה ישנם כמה וכמה מקומות עם שם זהה או דומה וכדאי לבדוק היטב לאיפה אנחנו מכוונים את ה GPS ואם הכיוון נמצא בתחום הסבירות. לעיתים השם שמופיע במקום מסויים נהגה או נכתב בצורה שונה ממה שרשום במפה שברשותך או ממדריך הטיולים שצמוד אליך.

נחתנו במדריד ונסענו צפונה לכוון פרובינצית קנטבריה. שישה ימים לקח המסע למרות שניתן לעשות אותו בכמה שעות באוטוויה (דרך מהירה). עברנו כמה שמורות טבע נהדרות שאספר עליהם במאמר אחר, וביום השביעי התיצבנו מול  'פיקוס דה אאורופה' מוכנים ומזומנים להכנס. העונה המומלצת למטיילים הקלים היא בקיץ, אבל מי שיבקר במקום יכול רק לדמיין איך נראית השמורה בחורף עטויה במרבד לבן ולהזיל ריר, הלוואי שיכולתי להגיע גם בחורף ואני בטוח שיש כאלה שמבקרים דווקא אז בגלל המראות הלבנים והשפע המטורף של המפלים הנוזלים מכל מקום אפשרי. הזמן המומלץ לביקור מתחיל ביומיים עד ארבעה למטייל הרגיל ועד לחודש ויותר לזה "החופר" לעומק ומטיב הלכת, כי למסלולים במקום אין סוף.

ככלל, נהוג שלפני כל עליה ל'פיקוס דה אאורופה' מבררים את מזג האויר וזה מופיע על כל חלון של לשכת מידע לתייר [Oficina the turismo ] ואם האיזור ערפילי או גשום דוחים את העליה למועד אחר. ואם כבר נמצאים בלשכה שכזו מומלץ לברר כל שביב מידע שיעזור בהמשך הדרך כמו מפות, הנחות, מועדי שווקים כפריים ופיאסטות ויש הרבה כאלה. צריך לזכור שהשמורה נמצאת בתחומם של כמה פרובינציות (קנטבריה,אסטוריאס,קסטיה ליאון) והמידע שנמסר מוגבל לאותה  פרובינציה והמפות המחולקות בלשכות התיירות נחתכות בגבול הפרובינציה ולכן רצוי לבוא עם מפות מהבית או כאלה שנרכשות במקום ניטרלי כמו תחנות דלק וחנויות עיתונים. רצוי להכנס דרך 'פנה' Panes על כביש 621 N- לאורך ערוצו של נחל דבה ועוברים דרך קניון הצר של הרמידה (Desfiladero de la Hermida), ואחרי כ 25 ק"מ להגיע לפוטס ***[Potes ].

רגע, רגע, כשאני מתכוון בלהגיע לפוטס צריך לזכור שלכל טיול יש ציוני דרך עם אטרקציות, וזו צריכה להיות המסגרת של המסלול, אבל הדרך עצמה לא פחות חשובה אם לא יותר ואני מתכוון לקניונים עם נחלים גועשים ופינות של הטבע במיטבו, ועוד לפני פוטס למשל, ניתקל בקניון אורדון (-Cañon del Urdon ראה מסלול בסוף) והמנזר  (Nuestra Señora de Lebeña) בכניסה לכפר Lebeña)) ששורשיו מגיעים למאה העשירית  או הכפר   Pendes* שאליו מטפסים קצת עם הרכב לפני פוטס כדי לקבל מושג על הנוף הצפוי וכן לשבת ולאכול בפרטיות באתר לפיקניק עם ספסלי פיקניק ועצים ענקיים רחבי גזע (כן, יש גם מים ושרותים).

העיירה פוטס היא השער הרשמי לפיקוס דה אאורופה (כפי שהיא נקראת) ושם מתחילה החגיגה האמיתית. זו עיירה מדיוולית תוססת שהיא שריד חי של ימי הביניים עם סימטאות צרות ורומנטיות וגשרונים וקמרונים בכל עבר. בכל יום א' יש שוק 'אמנים' ססגוני שכידוע מוכרים בו גם נעלים, בגדים,תיקים, ותערובות משכרות של צמחי תבלין,סבונים ריחניים ונרות, שלא לדבר על האופה המקומי שמצא הזדמנות להגדיל את מחזור המכירות דרך  אתר הבוטיק שפתח. בתי קפה ומסעדות מצויים  לרוב וכדאי לשבת באחד מהם כדי לספוג את האוירה ולחשוב שגם אתם בחופש ולא במסלול ריצה. במרכז המידע בפוטס ניתן לקבל מידע מקיף על האטרקציות כמו גם אתרי לינה פנויים (נמצא בקצה המרוחק של הכפר ליד החניון הגדול). מקום טוב  להתחיל בו הוא מנזר (Santo Toribio de Liébana  כ 3-4 ק"מ מערבית לפוטס) ששם טוענים נמצאים השרידים המקוריים של צלבו של ישו שהובא למקום ע"י טוריביוס מירושלים. משם להמשיך מערבה לרכבל ב 'פונטה דה' ***[[Funte de  (בכביש -185CA- שהוא מקביל למסלולו של נהר הדבה) עד שמגיעים לאזור ההררי הפראי של פואנטה דה. להחנות את הרכב ולעמוד בתור לרכבל, ולהתיחס בחשדנות לזמני ההמתנה שאומר הקופאי בקופה [המתנו 10 דק' במקום שעה וחצי כפי שקבע] ואז עולים לקרונית והופ (בכלל לא פחדתי..אולי קצת..), תוך 5 דק' מגיעים למעלה לתצפית שנקראת (Mirador del Cable) ונמצאים בעולם ההרים הגבוהים. עלינו לראש הגבעה הקרובה שזה בערך 15 דק' הליכה ותצפתנו מסביב וזה המקום שבו כדאי לעשות מדיטציה או סתם להשקיף מסביב ולצלם הרבה וכדאי להביא משקפת כי האויר צלול וניתן לראות למרחוק בתנאי שהעננים לא מנמיכים. למעונינים , ניתן  לצאת לטיולי ג'יפים מהמקום למספר שעות ובטח רואים דברים מקסימים שאנחנו לא ראינו (קמצנים). יש לציין, שגם מראש הגבעה יש נוף היקפי די מספק. בנוסף, ולא פחות חשוב, באתר העליון ישנה מלונית צנועה למטפסים וכן קפיטריה עם ארוחת צהרים מסורתית ו/או סתם שתיה עם עוגה במחירים סבירים.) כשרות ???)   כדי לרדת בחזרה אין ברירה אלא לעשות דבר שאנחנו חלשים בו וזה לעמוד בתור ארוך או לרדת ברגל, (המשמעת ניצחה).

לאחר שנפרדים מהנוף המשגע הזה (אפשר להתנחם בכך שיש נוספים) חוזרים לכוון פוטס באותו הכביש, פונים לכביש 621N-  וממשיכים לדרום מערב לכוון מעבר סאן גלוריו. הכביש מתחיל להראות כמו כביש הררי ראוי לשמו ובסדרת פיתולים שחובבי ההשכבות עם אופנועים ישתגעו עליו ואני לא, מתחילים לתפוס גובה. בגובה של כ 1600 מטרים מעל פני הים נעצרים ליד חניון קטן עם פסלון של יעל כדי להשקיף על הנוף והמהדרין יעלו על שביל לכוון צפון לנקודת תצפית מומלצת (כשעת הליכה). ממשיכים עד לכפר פורטילה דה לה ריינה (Portilla de la Reina) ושם ניתן למצוא מספר מקומות לינה כמו למשל מלון נחמד ללא שום שילוט ורמז – פשוט שואלים את האנשים, על לינה כפרית "טוריסמו רורל" ואולי הם גם יבינו אתכם, ומי שכיוון אותנו לאותו מלון היה זקן מנומס כבן 80 חרש וצולע שהתעקש שניסע אחריו בדרכי הכפר הצרות כשהוא מדדה לפנינו וכל אחד יכול לדמיין איך נראית אפיזודה מהסוג הזה . אם השמש כבר מתחילה לצלול  ואין לינה במקום לא מומלץ להמשיך במסלול ההררי אלא עדיף להמשיך עוד כ 12 ק"מ עד לעיירה Riano ולחפש שם.

ואם אתם ממשיכים בנסיעה ומי שמתעקש להמשיך במסלול הרשמי יפנה ב פורטילה ימינה לדרך 243LE- למעבר פאנדרבה  שמשם ניתן לצפות על שלושת הרכסים ועל פלאי הבריאה. משם פונים לדרך 244LE- עד למעבר הרים נוסף "פאנדארואדס" , לחפש את השילוט (Mirador de Piedrafitas) ורצוי לטפס בשביל קצר העולה למעלה ולהתפעל שוב ושוב מהנוף. פה המקום להזכיר שהדרכים 243LE- ו 244LE- הן דרכים יפות אך צרות מאד ולפיכך גם לא נעימות בזמן רגיל (לחלק מהנהגים לפחות, למרות שיש כאלה שאוהבים דווקא את כבישי העיזים האלו ) , הסימפטיה לנסיעה פוחתת על אחת כמה וכמה במזג אויר גשום/ערפילי או אפילו אם איזה קרוון מחליט לבוא ממול.

יש אפשרות לדלג על קטעים אתגריים אלו למי שרווה כבישים הרריים ליום אחד וניתן להמשיך ב 621N- עד לאגם (Embalse de Riano) ושם להתחבר צפונה ל 625N- להמשך המסלול ובכר מגיעים למעבר הרים (Puerto del Ponton), ונעצרים שם בצד השמאלי של הדרך ויורדים לנקודת תצפית עם מדרגות למרפסת ומשם נשקף הנוף הסלעי של העמק וזה הזמן להרהר הרהורים פילוסופיים מעמיקים.  מכאן, לאחר כ 10 ק"מ בסדרה של פיתולים מרשימים מגיעים לכפר (Oseja de Sajambre) ומומלץ לעצור בנקודת התצפית ששווה עצירה. מספר קילומטרים אחרי הכפר מופיע השלט החום ***(Desfila de Los Beyos)  זהו מעבר הרים קניוני של עשרה קילומטרים שכולו נחצב במשך ע"י נהר הסייה (Sella) והוא מדהים מתחילתו ועד סופו (wow). לאורך הציר ניתן להחנות את הרכב ורצוי להביא מצלמה עם עדשה רחבת זוית כדי שאפשר יהיה לתפוס לפחות חלק מעושר הצבעוני שאופף את הסביבה. וזה הזמן לטיפ קטן בצילום: אם אין עדשה רחבת זוית ובכל זאת רוצים לתפוס את כל המראה, מצלמים את הנוף קטעים קטעים ,אנכי או אופקי, עם חפיפה של כ 30% ואחר כך ניתן לתפור את הצילומים ביחד בעזרת תוכנה ייעודית לפנורמה .

אחרי מרחק קצר מגיעים לגשרון קשתי שלידו בית קפה/מסעדה ומכוניות שמחפשות חניה, (יש רק 5) ולתפוס את החניה לאיזה כוס קפה.

ושוב נוסעים, ובצד ימין ניצב בית מלון שניצב מתחת למפל מים שמוסיף לתפאורה וגם שם עצרנו , צילמנו והמשכנו לעוד נסיעה קצרה וכבר נכנסים לעיירה "קנגס דה אוניס" **(Cangas de Onis). אחרי הנסיעה בקניון הצר המעבר לעיירה הוא ניגוד חזק. מהפגנת שרירים של הטבע במיטבו נכנסים לציויליזציה של המסעדות והקניות ויש בעיירה זו את כל הנדרש למי שרוצה לקנות מזכרות, תיקים, ביגוד וכו'. כבר בכניסה עוברים על הגשר החדש וכדאי לעצור לרגע כדי להשקיף על הגשר הרומי הישן שצלב משתלשל מהקשת המרכזית. הצלב הוא העתק של הצלב הנצחון בקרב (Covadonga) כשם הכפר הסמוך ולא לפסוח על המסעדה בצד הימני ,אוכלים בכיף (לא יקר) ונהנים מנוף הגשרים שמשני צידי המסעדה. הקרב למי שמתעניין, היה נצחון על המוסלמים שהשתלטו על ספרד, ולמעשה, במקום התחיל תהליך הכבוש של ספרד והדיפת המוסלמים . בעיירה, לשכת תיירות ששוכנת במבנה משוחזר יפיפה ושם ניתן לקבל המלצות לטיולים ופעילויות שונות בסביבה, משייט קיאיקים, רכיבה על סוסים, טרקטורונים ,כמו גם המלצות למסלולי הליכה לדרגות שונות של צועדים. בכלל אני רוצה להזכיר שהמפות הרשמיות של השמורה מכסות את השמורה במקרה הטוב כאילו שמעבר לגבול המצוייר על המפה יש שממה, אולם המצב לא כך ויש הרבה מתושבי הסביבה שמתרעמים על גבולות שרירותיים אלו כי הנוף מכל הצדדים די דומה ויש גם פעילויות מהעבר האחר אלא, שמבחינה מסחרית עדיף להיות בתוך השמורה שזוכה לחשיפה לתיירים שנוטים לבזבז כסף קל בימי החופשה .

שלושה ק"מ מזרחית מהעיירה Cangas de Onis  על הכביש AS-114 אפשר לפנות שמאלה למערת (Cuevo del Buxu) שם התגלו ציורים של האדם הקדמון למי שמתעניין ((ואני לא,בגלל התור)  ולכן המשכנו הלאה עד לכפר **(Covadonga) . הכפר מלא במטיילים בקיץ ,מיעוטם תיירי חוץ ורובם מקומיים שבאו לעלות לרגל למערה הקדושה (La santa cueva) שבמקום וחלקם עולים במעלה המדרגות על ברכיהם כדי להתפלל למריה הקדושה שפיסלה מוצב במקום. ראויה לציון גם הבזיליקה הנמצאת מימין לדרך המטפסת לאגמי קובדונגה והמוזיאון שממול "טסורו דה סנטינה"  עם הכתר המשובץ באלף יהלומים.

הדרך הזו שאיתה התחלתי את סיפור הטיול הזה מתחילה כבר לפני קובדונגה בחניונים הפזורים בדרך לכפר ומסומנים מ P1 ועד P5. בחניון כזה ניתן להחנות את הרכב תמורת 2 יורו ,לרכוש כרטיס נסיעה תמורת 6 יורו ולהמתין בסבלנות לאוטובוס המטפס. כמו שתיארתי בדרמטיות בפרומו, האוטובוס עולה ועולה בכביש CO-4 (אי אפשר לעלות בעונה עם רכב פרטי) ולמי שיש בשעונו מד-גובה יוכל לראות שכל כמה שניות מטפסים עוד 10 מטרים.

הצעתי היא למי שרגיש למראה גבהים (או עומקים במקרה שלפנינו) שיישב בצד שמאל ,כמה כסאות מאחורי הנהג ולא ישכח להגיד את תפילת הדרך (רצוי בכל זמן). הנהגים מיומנים והאוטובוסים עולים בבטחה למעלה בתוך נוף הררי מרהיב. וכמו שלכל דבר יש סוף, כך גם לנסיעה זו והיא הגיעה לסופה בחניון העילי בין שתי האגמונים . לאחר שמותחים את העצמות (בטוי נאה) מבקרים בשרותים הצמודים ומסתכלים לסביבה ורואים שנמצאים בעמדת תצפית נחותה יחסית לדרך המיוחדת שטיפסנו בה עם  האוטובוס. כדי לשדרג את המצב יש כמה אפשרויות צעידה ובכולן  צריך לטפס למעלה הגבעות הסמוכות. שתי אגמונים במקום כאשר התחתונה **(Lago de Enol) בגובה 1060 מ' ושם ניתן להתקל בפרות ופרים שחיים בשלום  זה עם זה ועם בני האדם הסובבים אותם וזו בדיוק ההזדמנות לבדוק  האם באמת פרים במשקל של 400 ק"ג רגישים למטפחות אדומות. ואז מטפסים על הגבעה שממול החניון בדרך הנוחה ומגיעים לאגמון השני **(Lago la Ercina ) בגובה של 1108 מ'. במקום תחנת מידע , מסעדה עם מחירים סבירים וניתן לצאת לטיולים מעגליים בסביבה. ישבנו בראש הגבעה כאשר עננים לבנים שטפו את הפסגות ותוך דקות ספורות היינו בתוך ענן גדול ובקושי רואים מספר מטרים לפנינו אבל הרוח שהביאה את העננים המשיכה בפעולתה והברישה את האויר ושוב נשקפו ההרים בכל הדרם לפנינו. כדאי לעבור לנקודת תצפית נוספת שהיא קצת צפונית יותר ומשם לחניון ,לתור המשתרך לאוטובוס.

**בולנס (Bulnes}  נחשב לאתר מעניין  ובעיקר הרכבת המובילה אליו. הכפר "בולנס" שהוא היחיד בפרובינצית אסטוריאס נתקע בימי הבינים מבחינת התחבורה כאשר הקידמה התחילה להקיף אותו. התושבים נותרו עם דרכים שהתאימו לעדרי עיזים ויעלים. לאחר דרישות מרובות נענה משרד התחבורה והתקין לתושבים רכבת כבלים (מזכירה קצת את הכרמלית בחיפה) בתוך מנהרה שנחצבה מפונקבוס (Poncebos) לבולנס דרך של 2,200 מטרים ומביאה את המעוניין לעולם אחר ופראי תוך שבע דקות . כשיוצאים מהתחנה החוצה מבינים את סיבת העיכוב לבניית דרך לכפר הזה שלא לשאול מי זה החכם שהחליט להתנחל במקום הזה ולמה. הנוף ממש מרטיט ומזמין מדיטציה בחברת ציפורים מגביהי טוס שהן היחידות שטורחות להגיע למקומות כאלה חוץ מאלו ששילמו עבור הנסיעה ברכבת הזו.

מומלץ לבדוק את מועדי הנסיעה וגמר השרות כאשר בעונה זה בד"כ בתדירות של 30 דקות וכדאי לשקול אפילו לישון בכפר,כפוף להזמנה מראש כבר בכפר ((Arenas Cabrales במשרד התיירות המקומי או באינטרנט.

איך להגיע: מהעיירה Cangas de Onis  על הכביש AS-114 לכוון מזרח עד Arenas Cabrales ומשם

דרומה 6 ק"מ על דרך  AS-264  עד למעלה Poncebos.

**(Ruta del Cares). זוהי דרך/שביל חצוב העובר בתוך קניון של נהר ה Cares והוא נחשב לדרך המהממת ביותר בפרובינצית אסטוריאס ומכילה את כל האלמנטים המטריפים חובב טבע, קרי נהר שוצף, צוקים עד לשמים, מפלי הרים מהירים וענני תפאורה מתאימים.  למעשה, זו הדרך היחידה שקישרה בימי החורף המושלגים בין הכפר  Poncebos אל הכפר      Cain (Leon). הדרך נחצבה בשנות העשרים של המאה הקודמת במסגרת כוונת פיתוח הידרואלקטרי.

זמן הליכה :כ 6 וחצי שע'.

דרומה 6 ק"מ על דרך  AS-264  עד למעלה Poncebos.

**קניון אורדון ((Cañon del Urdon שפיתחו ליד הכפר שנושא את אותו השם.מתחילים בכפר (Tresviso) שמגיעים אליו בכביש (CA-1) ובקצה הכפר לחפש את השלט (Ruta Urdon) ודרכו ניתן להגיע ל*"מרפסת פילטוס" (Balcón de Pilatos)עם נוף הררי בראשיתי מיועד למיטיבי לכת .זמן הליכה:כ 3 שעות ).

* לכל מי שמתכוון להגיע לפיקוס דה אאורופה כמו גם למקומות אחרים ואפילו למי שהיה כבר במקומות אלו לבדוק את המקום בתוכנת גוגל ארת' ולהטות את זוית הצפיה כדי לקבל מושג על ההרים והקניונים המצויים במקום כדי להעצים את החוויה.

ולמי שרעב כדאי לקרוא את פרק האוכל:

אוכל – פיקוס דה אאורופה הסמוכה לחופי האוקינוס של קנטבריה ואסטוריאה המספקים תפריט עשיר של פירות הים מצד אחד ואילו החוף הירוק מספק שדות מרעה לבקר המעשיר את המטבח המקומי במוצרי מחלבה ובבשר משובח. כל זה אינו אומר שלכל הסביבה תפריט אחיד, ההיפך , האיזור ידוע במגוון המוצע וישנם תפריטים ייחודיים למקומות רבים ומשויכים לעיתים לעיר או לעיירה מסויימת ונושאים את שמה בכבוד כמו נקניק הצ'וריסו שמשוייך לעיירה פוטס. אבל לרוב המנות דומות עם וארייציות שכל טבח יכול לנכס לעצמו.

מנת "מרמיטה" שהיא תבשיל קדירה שברובו מהים וכולל תפו"א, שום ומה לא. ומנת  "קוצ'ידו מונטאנס" שמבוססת על שעועית ובשר ולעיתים פירות ים , וכן תבלין מדגי אנצ'ובי עם שמן זית שהוא מרכיב חשוב בארסנל התבלינים של המטבח המקומי ואלה רק דוגמאות ספורות משפע המאכלים המקומיים. בכלל , מוצרי החלב מככבים במטבח המקומי, כמו גבינת הפיקון שהיא גבינה כחולה עם מרקם רך מתובל או הגבינות המעושנות וחצי מתוקות שמיוחסות לסביבת לבניה. קנטברי אמיתי לא יחשוב לסיים את ארוחתו ללא קינוח מתוק. המנות האחרונות מענינות גם הן ומבוססות על מוצרי חלב כמו למשל יוגורט בסוף הארוחה או אורז ממותק בחלב עם ציפוי קרמל או בלעדיו. גם עוגות גבינה יודעים להכין במקום ורפרפות ביצים. נראה שהיין לא נחשב לחיוני למרות שניתן למצוא יקבים ספורים בכפרים. המשקה האלכוהולי שנחשב במקום נקרא אורוחו ומזוקק בדרך המסורתית ונחשב למרפא לבעיות עיכול.

אל תתפלאו לראות בשר מוגש בצורת שניצל כפול שתוכנו נקניק מגוון ומשני צדדיו גבינה צהובה מותכת, או אפילו שניצל שמוגש מצופה בשמנת עתירת שומן. בעיקרון, על כשרות ודיאטה אין מה לדבר כמו גם על איסור עישון. בכניסה להרבה מסעדות יש תפריטים עם תמונות ומחיר לארוחה צהרים לאדם. נזכור שגם המקומיים אוכלים במסעדות ובמחירים עממיים יותר ולעיתים כדאי לחפש דווקא את אותן מסעדות ששם מתחככים עם העם.

וכדי לראות על מה אני מדבר ניתן לצפות בגלריית התמונות שלי

ומתחת לתמונה יש לבחור את גודל ה :original

המלצה למסלולים:

אמנם האתר בספרדית אבל בדפדפנים שונים יש יכולת תרגום (AVANT) או התרגומים בIGOOGLE ובכלל, התושבים המקומיים שולטים בעיקר בספרדית והשפות הזרות לא בראש מעייניהם, ככה שמומלץ לקחת לפחות שיחון לספרדית ,כלומר לפחות אתם תוכלו להסביר את עצמכם, ולגבי התשובה….תתמודדו עם התשובות בעזרת החוש.

המלצה למלונות טובים וזולים בפיקוס דה ארופה

טלפונים חשובים

מ.מידע פארק: 985848614

בית חולים: 985840032

משטרה:    985848056

משטרת התנועה: 985860559

שרותי חרום: 112

אחרי הקדמה שכזו על שמורת הטבע הבראשיתית הזו לא נותר אלא לקנות כרטיסים ,לשכור רכב ועוד כמה זוטות ולצאת לדרך. וכן , ישנם שפע של אתרים מעניינים בכל צד של השמורה ככה ששבועיים חולפים ביעף ומשאירים טעם של עוד. אני מבטיח שעוד אחזור……………

מילות חיפוש האחרונות שהשתמשו כדי להגיע לדף זה

כתבות ורשמים יגאל שלהבת, פיקוס דה אארופה

התגובות שלך

אתה צריך להיות מחובר לשלוח תגובה

מידע על יאיר טיולים

בוגר בית ספר לתיירות, עוסק במידענות תיירותית, פנאי ונופש, בתור תחביב אישי, במשך 15 שנה.
האתר משמש למידע אישי בלבד ואיננו אתר מסחרי.