ביקור בכנסיות בחג המולד בישראל

הוספיס האוסטר

 הקתולים והפרוטסטנטים הם שחוגגים את חג המולד, יום הולדתו של ישוע, ב-25 לדצמבר ומתחילים בחגיגות כבר בחצות הערב שלפני. זרמים אחרים בנצרות, כדוגמת המזרחיים והאורתודוכסים, חוגגים אותו בתאריכים שונים בתחילת ינואר, בהתאם להבדלים בין לוחות השנה – היוליאני והגריגוריאני (שהוא הלוח אותו אנו מכירים).  
בטקס מיסת החצות משחזרים את סעודת הקודש (“הסעודה האחרונה”) על ידי אכילת לחם קודש ושתיית יין בשיתוף הקהל. הטקסטים המוקראים שונים במקצת לעומת אלה הנשמעים במיסה הרגילה של ימי ראשון. אורכו של הטקס כשעה עד שעה וחצי, והוא כולל טקסטים מהתנ”ך והברית החדשה. בנוסף להקראת הפסוקים, פרשנות ודרשה של כהן הדת, שרות המקהלות בכנסיות שירי דת שונים. אל תתפלאו אם תזהו חלק מן הפסוקים המושרים מספר תהילים או ישעיהו. יש קהילות וכנסיות בהן גם משחזרים באופן דרמטי את סיפור הולדתו של ישוע בטרם טקס המיסה.

להלן רשימת הכנסיות המומלצות בירושלים:

  •  הכנסייה הארמנית קתולית, התחנה השלישית בויה דולורוזה, בשעה 22:00.
  • הפטריאכיה היוונית קתולית, בסמוך לשער יפו, בשעה 22:00. טל’: 6282023 – 02.
  •  בהוספיס האוסטרי, מקום יפה כשלעצמו שנמצא בפינת הרחובות ויה דולורוזה (מספר 37) והגיא, תחל המיסה בחצות. טל’: 6271463 – 02.
  • בכנסיית הגואל הלותרנית הסמוכה לכנסיית הקבר ולמוריסטן (ונמצאת ברחוב מוריסטן), יחל הטקס באזור השעה 23:00. יתרונה של כנסיה זו הנו שהרחוב המוביל אליה מהשוק, ישקוק חיים: בתי הקפה פתוחים ומכל עבר קישוטי חג. טל’: 6276111 – 02.
  • בכנסיית הדורמיציון שבהר ציון הטקס יתחיל בחצות. העוגב שבכנסיה, וכן התפילה בלטינית, גרמנית ועברית, מרשימים ביותר. טל: 5655320  -02.
  • במנזר הנוטרדאם שמול השער החדש בסמוך למתחם העירייה, יחל הטקס לקראת חצות. מומלץ להקדים  פחות בחצי שעה, לדברי האיש החביב עמו שוחחתי, שכן המקום עמוס לעייפה בישראלים ותיירים. מומלץ! טל’: 6279111 – 02.
  • בעין כרם שבמערב העיר ניתן לבקר בכנסיית יוחנן בהרים (סנט ג’ון). המיסה תחל בחצות. אחד מנזירי המקום המליץ להגיע כחצי שעה טרם האירוע כדי לתפוס מקום ישיבה. הנזיר חזר והדגיש כי ישמח אם יבואו ישראלים לצפות ולחוות את הטקס. כדאי לשמוע בעצתו. טל’ 6413639 – 02.
  • באבו גוש, במנזר הבנדקטיני שליד המסגד בתחתית הכפר, תפתחנה הדלתות בשעה 23:00 והטקס עצמו יחל באזור חצות. חצר המנזר הצלבני מדהימה כמו גם המנזר עצמו, ואם יתאפשר בקשו להיכנס אל הקריפטה, הכנסייה התחתית, כדי לראות את המעיין הנובע בכנסייה ואת ארון הסרקופג המרשים ובו שרידי קצין רומאי שנמצאו במקום. הניסיון מלמד שמי שלא מקדים לתפוס מקום, יתקשה להכנס.

פרטים נוספים ומעודכנים על מיסות באזור ניתן להשיג במרכז המידע הנוצרי שבשער יפו טל’ 6272692 – 02 (באנגלית) וכן באתר האינטרנט שלהם.

 הצפוניים שביננו יכולים לבקר במיסות החג בחיפה – בכנסייה הלטינית (רחוב המגינים 80) או בסטלה מאריס (על הכרמל), בשתיהן יחל הטקס לקראת חצות. בנצרת, המקום בו נתבשרה אמו של ישוע על הריונה, יש מיסות במספר כנסיות כדוגמת הכנסיות האנגליקנית והמרונית, וכן הכנסייה היוונית-קתולית שבשוק. כרטיסים בחינם למיסות ניתן לקבל מראש במשרד התיירות בנצרת 6570555 -04. המתגוררים בסמוך לכנרת יכולים לבקר במיסה שבכנסיית טבחה, מצפון לאגם. האירוע יתחיל בשעה 23:30. טל’ 6700180 – 04.

 מנהגי החג מוכרים כמעט לכולם, ולו רק בגלל הטלוויזיה וסרטי הקולנוע, אבל זו הזדמנות מצוינת לספר קצת יותר על הרקע שלהם.

סנטה קלאוס: יש האומרים כי מדובר בדמות פיקטיבית לגמרי, אבל גירסה אחרת טוענת כי ניקולאס הקדוש היה אדם אמיתי שחי באסיה הקטנה במאה ה-4 ונהג לחלק מתנות ולעזור לעניים. בשל אהבתו לילדים הפך ניקולאס

לפטרונם ויום מותו צויין במקומות שונים בעולם. פיקטיבי או לא פיקטיבי, את דמותו המוכרת של סנטה קלאוס כמחלק המתנות האגדי, עיצבו דווקא מהגרים מאירופה בניו יורק של המאה ה-19.

 עץ אשוח: מסורת זו הגיעה מגרמניה של ימי הביניים. העץ הירוק סימל את הניצחון על החורף ואת ההישרדות במהלכו. הקישוטים המוארים והנוצצים שמעטרים את העץ ייצגו את האור ואת האש – שרידים לחגיגות חורף שנהגו עמים אירופאים לקיים בעבר הרחוק יותר. היו שנהגו לתלות עץ ירוק כזה או אחר על דלתות בתיהם בשביל מזל. סוג של חמסה.

יום ההולדת: בברית החדשה לא מצוין תאריך לידתו של ישוע, ועל תעודת זהות אין מה לדבר, אז למה דווקא בתאריך זה מתקיימים הטקסים ונתלים הקישוטים? את המועד קבעה הכנסייה, ותיאוריות שונות מנמקות את הבחירה דווקא ביום זה.

 אחת מהן מסתמכת על אסטרונומיה ולוח השנה, ונשענת על שלושה תאריכים מסורתיים בנצרות: ה-25 במרץ, חג הבשורה, בו בישר המלאך גבריאל למרים על הילד שבבטנה – תאריך הסמוך ליום בו היום והלילה שווים באורכם; ה-24 ביוני, יום הולדתו של יוחנן המטביל הסמוך ליום הארוך בשנה (21 ביוני); , וה-25 בדצמבר, בדיוק תשעה חודשים אחר כך, מועד לידתו של התינוק ישוע ותאריך סמוך ליום הקצר בשנה (21 בדצמבר).

“האביב בפתח, סמל להתחדשות, פריחה, לידה מחדש, וכך באווירה אופטימית כזו נתבשרה מרים על אשר בבטנה”, ציטט עבורי מספר שהחזיק בידו, כהן דת נוצרי בכנסיית הקבר. אותו תאריך, ה-25 במרץ, היה

גם המועד בו צוינה תחילת השנה בעולם העתיק עד שלוח השנה הגריגוריאני, שהפך את ה-1 בינואר ליום הראשון של השנה, נכנס לתוקף.

יוחנן המטביל, שנולד לפי האמונה בשבוע הארוך בשנה מבחינת אור יום, היה זה שהטביל את ישוע בנהר הירדן. על פי הברית החדשה (יוחנן, ג’, 30) אמר יוחנן בהתייחסות לישוע כי “הוּא (ישוע, ר.פ.) יִגְדַּל הָלוֹךְ וְגָדֵל וַאֲנִי (יוחנן המטביל, ר.פ.) אֶחְסַר הָלוֹךְ וְחָסוֹר”. יוחנן התכוון לחשיבותו בהשוואה לחשיבותו של ישוע, אבל ניתן לראות שמיום הולדתו של יוחנן, הולך אור היום ומתקצר, ואילו אורו של ישוע, אור היום, הולך ומתארך החל מתאריך לידתו.

הסבר נוסף לבחירה בתאריך קשור למאמץ שעשתה הנצרות בימיה הראשונים כדי להעביר אל חיקה בעלי אמונות פגאניות. במסגרת “מאמצי השיווק”, אימצו הנוצרים תאריך של חג פגאני קדום שצויין בסוף דצמבר ובו חגגו את ניצחון האור על החושך – ניצחון שהושג בעקבות תפילות המאמינים אל האלים בתחינה לכך שימנעו מהחשכת העולם ויחזירו את אור השמש.

 גם חנוכה הוא חג של אור, ונס פך השמן וניצחונם של היהודים על היוונים הופך גם אותו לחג בו נצחו כוחות האור את כוחות השחור. האם מדובר רק בצירוף מקרים? אני לא כל כך בטוח, אבל העיקר שכולנו חוגגים את סיום “נפילתה של השמש”.

כתב וצילם: רון פלד, מדריך בירושלים




אטרקציות בחינם בישראל אטרקציות מומלצות לגיל הזהב אטרקציות מומלצות למבוגרים כתבות ורשמים מקומות קדושים לנוצרים בישראל , , , , , ,

רוצים לעזור לאתר טיולים שיהיו בו הרבה מסלולי טיולים?

לחץ כאן

התגובות שלך

אתה צריך להיות מחובר לשלוח תגובה

מידע על יאיר טיולים

בוגר בית ספר לתיירות, עוסק במידענות תיירותית, פנאי ונופש, בתור תחביב אישי, במשך 15 שנה.
האתר משמש למידע אישי בלבד ואיננו אתר מסחרי.

לקבלת מידע על מסלולי טיול, ארועים, טיפים