• תַפרִיט
  • תַפרִיט

מסלול טיול בין קברי צדיקים בצפת והסביבה

דף הבית » מסלול טיול בין קברי צדיקים בצפת והסביבה

מצאתם טעות בכתבה? יש לכם משהו להוסיף? צרו איתנו קשר.

זמן קריאה משוער: 19 דקות

צפת היא אחת מארבע ערי הקודש והיוותה מרכז רוחני חשוב במאה ה-16, כאשר חכמים רבים הגיעו אל העיר ולימדו בה את משנתם. אם אתם מחפשים קברי צדיקים, תוכלו למצוא קברי צדיקים רבים בצפת ובסביבה. בבית העלמין בצפת תמצאו את קברו של האר”י הקדוש ולא רחוק משם, במירון, את קברו של רבי שמעון בר יוחאי. אך, יש עוד צדיקים רבים אחרים שכדאי להכיר ושקבורים לפי המסורת בצפת או בסביבה. הנה כל המידע שאתם מחפשים.

קרדיט תמונה ראשית: עצמונה וקסמן שבתאי, מתוך אתר פיקיויקי.

*גילוי נאות: עמוד זה כולל מספר קישורים של תכניות שותפים שלנו. אם תלחצו על הקישור ותרכשו דרכו את אחד מהשירותים, אנחנו נקבל על זה עמלה, שתעזור לנו לתפעל את האתר. הדבר נעשה ללא תוספת עלות עבורכם. תודה על העזרה!

תוכן עניינים

קברי צדיקים בבית העלמין העתיק שבצפת

בית הקברות העתיק שבצפת הוא מקום מנוחתם של צדיקים יהודים רבים. שטחו מתפרש על פני כ-150 דונם לפחות, שזה יותר משטח כל הרובע היהודי בצפת העומד על כ-100 דונם בלבד. מומלץ להתחיל את הביקור במקווה האר”י, שנמצא בסמוך לבית הקברות. לפי המסורת, האר”י הקדוש נהג לטבול בו בזמן שחי בעיר. בכניסה למקווה ישנו שלט האוסר על כניסה של נשים.

חלקו הדרום מערבי של בית העלמין

ממקווה האר”י, התקדמו מערבה בבית הקברות, אל חלקת הקבר של הנביא בארי (בארה). בארי הוא דמות מקראית, ששימש כנביא וכנשיא שבט ראובן. הוא נקרא על שם ראובן, שרצה לחלץ את אחיו יוסף מהבאר. מלך אשור הגלה אותו ואת כל שבט ראובן. יום פטירתו אינו ידוע.

יש המאמינים שלצידו קבור בנו, הושע בן בארי. הוא נחשב לאחד הנביאים הגדולים שפעלו בתשעים השנים האחרונות של ממלכת ישראל או כפי שהוא קרא לה, “ממלכת אפרים”. יש הסבורים שאינו קבור כאן אלא במירון או בכפר חיטין. יום פטירתו אינו ידוע.

משם, המשיכו עוד מערבה עד קצה בית העלמין, שם נמצאת מצבתו של רבי פנחס בן יאיר, סמוך לעצי תאנה. רבי פנחס בן יאיר היה תנא מדור חמישי וחתנו של שמעון בר יוחאי. הוא נחשב לאחד מחכמי המשנה שהשתתף במרד נגד הרומאים. נהוג לעלות לקבר בשעת משבר, והאמונה גורסת שעליכם להקיף את הקבר כדי שבקשתכם תתגשם. בתלמוד נאמר שגר בלוד ולכן, סביר שנקבר שם, אך במאה ה-16 האר”י הקדוש זיהה את קברו כאן וכך זה התקבע. יום פטירתו אינו ידוע.

מרכז בית העלמין

לאחר הביקור בקברו של רבי פנחס בן יאיר, חזרו חזרה אל מרכז בית העלמין, אך לא על אותו שביל שבו באתם. הקבר הראשון שתראו הוא קברו של יוסף קארו, סמוך לקבוצה של עצי אלון. מצבתו מוגבהת ומסוידת בכחול. מגדולי צפת ומחבר “שולחן ערוך” וספרי קודש רבים אחרים, קארו נפטר בצפת בשנת 1575 ונקבר כאן. יום פטירתו ב-י”ג בניסן.

התקדמו עוד קצת מזרחה ותגיעו אל מרכז חלקת הקבר החשובה בבית העלמין – החלקה של גדולי צפת בתקופת הזוהר. במרכז החלקה – קברו של האר”י הקדוש, רבי יצחק לוריא. זהו כנראה הקבר הידוע ביותר בבית העלמין. האר”י הקדוש נחשב לגדול מקובלי צפת במאה ה-16, לימד קבלה וכתב ספרים רבים, ביניהם “עץ החיים”, “עמק המלך”, “שמונה שערים” וספרי פיוטים שונים. מי שהפיץ את רעיונותיו של האר”י היה רבי ישראל סרוק, שהפיץ אותם באיטליה. יום פטירתו בחמישה באב.

מעט מדרום לקבר האר”י ישנם שלושה קברים של אישים חשובים נוספים מתקופת הזוהר:

  • רבי משה קורדובירו – נחשב לאחד מגדולי מקובלי צפת במאה ה-16 והיה מתלמידיו של יוסף קארו. הוא היה גדול בהליכה, בתלמוד ובקבלה. בספרו “פרדס רימונים” ניסה להסביר את תורת הנסתר. הוא שימש כמנהיג המקובלים בצפת עד שנפטר והוחלף על ידי האר”י. יום פטירתו ב-כ”ג בתמוז.
  • רבי משה מטראני – הגיע לצפת בגיל צעיר ולאחר מותו של יוסף קארו בשנת 1575, החליף אותו כאב בית הדין של צפת. הוא ידוע במיוחד בזכות פסיקותיו ההלכתיות, שרבות מהן נשתמרו ומלמדות על ההיסטוריה של העיר. יום פטירתו ב-כ”ג בניסן.
  • רבי שלמה אלקבץ – מקובל שעסק בתורת הנסתר וכתב את הספרים “בית אדני”, “מנות הלוי”, “איילת אוהבים”, “ברית הלוי” ועוד. אך, שלמה אלקבץ ידוע בעיקר בזכות כתיבת תיקון ליל שבועות ופיוטו המפורסם, “לכה דודי” המוכר מסידור התפילה. יום פטירתו אינו ידוע.

קברים נוספים בבית העלמין העתיק בצפת

קיימים עוד קברים רבים בבית העלמין. הנה כמה מהנקברים הידועים מבינם:

  • רבי אלעזר אזכרי – ייסד את חבורת “סוכת שלום” שנועדה להחזיר את עם ישראל בתשובה ובעקבות זאת כתב את “ספר החרדי” העוסק במצוות התורה. בנוסף, כתב פיוטים שהושפעו מהפייטנים הספרדים, ביניהם הפיוט המפורסם “ידיד נפש”. נקבר סמוך לקברו של האר”י. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי לייב מטערקיש-מאהילוב (“לייב בעל הייסורים”) נחשב לאחד מראשוני חסידי חב”ד שהקימו והתיישבו ביישוב חברון והיה ממנהיגי האברכים הצעירים. הוא נקרא “בעל הייסורים” כיוון שהתייסר רבות על ההתנגדות הרבה לתנועת החסידות, שאליה היה קשור. ביום אזכרתו נהוג לקרוא לצד קברו פרקי תהילים ולהתפלל לישועה. נקבר סמוך לחלקה הצבאית. יום אזכרתו ב-ט”ו בחשוון.
  • רבי אברהם דוב מאווריטש – השתייך לתנועת החסידים והיה תלמידו של הבעל שם טוב. הוא ידוע במיוחד בזכות פרסום ספרו “בת עין”. מסופר שבזמן רעידת האדמה הקשה שפקדה את צפת ב-1837, הרב שהה בבית הכנסת וביקש מהמתפללים להתכנס סביבו. האזור שבו הם הצטופפו בו ניצל. יום אזכרתו ב-י”ב בכסלו.
  • רבי משה אלשיך – היה תלמידו של רבי יוסף קארו ומורו של רבי חיים ויטאל. הוא שימש כדיין בבית דינו של יוסף קארו, כפוסק הליכה וכן כשליח ציבור שנשלח לגיוס תרומות. מצדו הימני של מקווה האר”י נמצאות מדרגות, היורדות לכיוון קברו. יום אזכרתו ב-י”ג בניסן.
  • חנה ושבעת בניה – לפי המסופר, אנטיוכוס תפס את חנה ושבעת בניה וציווה על בניה להשתחוות לפסלים ולאכול בשר חזיר. כיוון ששבעת בניה סירבו לעשות זאת, אנטיוכוס הוציאם להורג לעיני אמם חנה, שהתאבדה לאחר מכן. מותם של חנה ושבעת בניה היה בין הדברים שהובילו למרד החשמונאים.

איך מגיעים לבית העלמין העתיק בצפת?

סעו על כביש 89 מכיוון דרום ופנו בכיכר ימינה לכיוון צפת דרום. בכיכר הבאה, פנו שוב ימינה ובכיכר שלאחר מכן, שמאלה. המשיכו בכביש צה”ל עד הפנייה שמאלה לכביש קק”ל ועצרו בחנייה ליד בית הקברות.

רוצים לגלות יותר מצפת?

אתם מוזמנים לצאת לסיור עצמאי בקצב שלכם – דרך הנייד! הסיור בהדרכת מורה הדרך עמרי אבידר, שייקח אתכם בין אתריה החשובים והקסומים של העיר צפת, המרכז הרוחני של היהודים בארץ ישראל. הסיור כולו מהנייד, כך שכל שאתם צריכים לעשות זה להוריד את ההדרכה ולצאת לדרך.

גולשי אתר טיולים נהנים מ-10% הנחה על כל הסיורים העצמאיים באתר goBeeTravel בהזנת קוד קופון TIULIM בעת הרכישה.

הסרטון באדיבות goBeeTravel

קברי צדיקים במרכז צפת

קבר נחום איש גמזו

נחום איש גמזו היה תנא שחי בדור השני ותלמידו של רבי עקיבא. הוא חי בעיר גמזו שבקרבת לוד ונהג לומר על כל דבר “גם זו לטובה”. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, פנו ימינה לרחוב ירושלים ליד התחנה המרכזית ולאחר מכן שוב ימינה לרחוב האר”י. לאחר כ-100 מטרים, פנו שמאלה לרחוב הפלמ”ח ולאחר מכן ימינה לרחוב הנשיא ושמאלה לרחוב איש גמזו. המצבה של נחום איש גמזו נמצאת בהמשך הרחוב, לאחר כ-100 מטרים.

קברי צדיקים במערת שם ועבר

מערת שם ועבר היא מערת קבורה שנמצאת בעיר העתיקה של צפת. בתוכה תמצאו מספר כוכי קבורה מתקופות שונות. הקבורים כאן לפי המסורת הם:

  • שם – בנו הנבחר של נוח, שנחשב לתלמיד חכם. שם זכה לאריכות ימים ולכן האבות יכלו ללמוד מתורתו. בזמן המבול היה בן 98, בגיל 100 נולד לו בן והוא נפטר בגיל 600. על שמו נקראות השפות השמיות. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי דוסא בן הרכינס – תנא בן הדור הרביעי, ששימש כאחד מאנשי הכנסת הגדולה ועסק בענייני הלכה. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי שמעון בן עזאי – תנא בן הדור השלישי, שהיה תלמידו וחברו של רבי עקיבא. שמעון בן עזאי היה מאורס לבתו של רבי עקיבא, אך לא התחתן עמה. הוא מוכר בקביעותיו ש-“יש כלל גדול בתורה” ו-“ואהבת לרעך כמוך”. לפי חלק מהדעות, היה אחד מעשרת הרוגי מלכות בתקופת הרומאים. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי חנינא בן חכינאי – תנא בן הדור השלישי והדור הרביעי, שנחשב לאחד מעשרת הרוגי מלכות. הוא היה תלמידו של רבי עקיבא וחברו של רבי שמעון בר יוחאי. האגדה מספרת שלמד אצל רבי עקיבא תורה במשך 12 שנים. כשבתו עמדה להתחתן, הוא לא הגיע לחתונתה כדי שיוכל להמשיך ללמוד תורה. רבי עקיבא אמר לו שכל אב צריך להשיא את בתו ולכן, החליט לנסוע לבקר בביתו, אך כיוון שחלף זמן רב כל כך לא זיהה את המקום. הוא ישב לצד הבאר וחיכה שהבנות יגיעו וכששמע את שם אשתו ובתו, ניגש אליהן. אשתו איבדה את הכרתה מרוב הלם ורק אחרי שהתפלל עליה, היא שבה להכרתה. אגדה נוספת מספרת שרבי חנינא צם מגיל 12 עד גיל 98. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, פנו לרחוב ירושלים מאזור התחנה המרכזית ולאחר מכן פנו שמאלה לרחוב הפלמ”ח. המשיכו ימינה ברחוב הפלמ”ח ולאחר כ-500 מטרים תצאו את בית המדרש של שם ועבר, שם נמצאת מערת הקבורה.

קבר רבי יוסף בנאה (הבנאי)

רבי יוסף בנואה חי בדור שבין התנאים לאמוראים. הוא כתב מאמרי אגדה והלכה. בנוסף, נהג לסמן מערות קבורה כדי למנוע את טומאתו של הציבור. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, יש לפנות ימינה לרחוב ירושלים ליד התחנה המרכזית ולאחר מכן שוב ימינה לרחוב האר”י. חנו בסוף הרחוב, עלו במדרגות אל בית מדרש האר”י ומחצר בית המדרש, עלו במדרגות המובילות אל ציוני הקבר.

קברי צדיקים באזור צפת

קבר רבי יוסי דמן יוקרת

רבי יוסף דמן יוקרת היה אמורא שחי בדור השלישי ובדור הרביעי, היה מורו של רבי יוסי בר אבין. בתלמוד אפשר למצוא כמה סיפורים עליו, כששניים מהם מתארים את אכזריותו כלפי ילדיו. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, הכניסו ל-Waze את “חניון עין הוזים”. צאו מצפת על כביש 8900 והמשיכו צפונה על כביש 89 כקילומטר עד שתראו את השלט החום המורה לכיוון “קבר ר’ יוסי בן יעקב”. מהחניון, יש ללכת מעט עד למערה שלצדה עץ תאנה ומתחתיו באר מים. כ-800 מטרים לאחר המערה, ישנו הקבר של רבי יוסי דמן יוקרת.

קבר רבי חייא מהזוהר

רבי חייא חי בתקופה שבין תקופת התנאים לתקופת האמוראים והיה תלמידו של רבי יהודה הנשיא ומורו של רב אושעיה. הוא עסק בסידור הברייתות והמשניות והשתייך לחברת קדישא של רבי שמעון בר יוחאי. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, כנסו לצפת מהכניסה הדרומית ומיד פנו שמאלה לכיוון אזור התעשייה. בצומת, פנו ימינה לכיוון המוסכים והמשיכו ישר עד שתראו תחנת שנאים של חברת החשמל. יש שביל שיוצא משם לכיוון ציון הקבר, הליכה של כ-800 מטרים.

קבר רבי נחוניא בן הקנה

רבי נחוניא בן הקנה היה תנא בן הדור השני, מתלמידיו של רבי יוחנן בן זכאי ומורו של רבי עקיבא. הוא כתב ספרי קבלה וספרי פיוטים רבים, כאש המוכר מבינם הוא “אנא בכוח”. הוא לימד את דרשות התורה והתמקד במה שמפורש מהכתוב והן במסקנות שאליהן ניתן להגיע מהכתוב. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, רדו מאזור בית הקברות העתיק של צפת על סימון שבילים כחול ולאחר מכן ירוק לכיוון נחל עמוד. קברו של רבי נחוניא בן קנה נמצא בתחתית השביל, בשביל צדדי ויש אליו שלטים מכווינים. שימו לב שהשביל תלול מאד.

קברם של רבי עדינו העצני ורבי חוצפית המתורגמן

רבי עדינו העצני היה מראשי גיבורי המלחמה של דוד המלך ואחד מחכמי הסנהדרין. לצדו יש גל אבנים המסמלים את קברו של רבי חוצפית המתורגמן, תנא בן הדור השלישי, שנחשב לאחד מעשרת הרוגי מלכות ולאחד מחכמי ציפורי. הוא עסק בתרגום כתביו של רבן גמליאל ושימש בתפקיד הדרשן של רבן גמליאל. ימי פטירתם אינם ידועים.

כדי להגיע, יש לרדת מבית הקברות העתיק של צפת על סימון שבילים כחול ולאחר כ-550 מטרים, לפנות שמאלה לכיוון הקברים.

קבר רבי נתן הבבלי

רבי נתן הבבלי היה תנא בבלי בן הדור הרביעי, שנקרא גם רבי נתן דבבלאה. הוא היה מורו של רבי יהודה הנשיא ושימש כאב בית הדין של רבן שמעון בן גמליאל. הוא הוביל ניסיון להדחתו של רבן שמעון בן גמליאל, אך ניסיון זה לא צלח. הוא היה בקיא מאד בענייני ברית המילה והורה מתי יש להימנע מלמול תינוקות. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, רדו מבית העלמין העתיק של צפת על סימון שבילים כחול ולאחר מכן פנו ימינה לסימון שבילים ירוק. המשיכו כ-450 מטרים עד שתראו שביל צדדי היוצא לכיוון מטע זיתים. השביל הזה יוביל אתכם אל גל האבנים שמסמל את ציון הקבר.

קברי צדיקים באזור ביריה

קבר בניהו בן יהוידע

בניהו בן יהוידע הוא דמות מקראית, ששימש כששר הצבא של שלמה המלך והיה מגיבורי דוד המלך. הוא גבר על אריה וגם על צבא שלם, כשבידו מקל אחד בלבד. הוא הרג את אדוניהו ויואב בן צרויה ושימש כראש הסנהדרין. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 8900 מראש פינה לצפת ובהמשך, פנו צפונה לכיוון ביריה. לאחר כ-400 מטרים, אתם תראו את הקבר, מוקף גדר אבן מצד שמאל של הכביש.

קבר אבא שאול

אבא שאול היה תנא שחי בדור האחד-עשר והיה חברו של רבי אלעזר. בנוסף, כתב מאמרים העוסקים בהלכה. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, היכנסו לביריה והמשיכו בכביש עד לכיכר, שם פנו שמאלה. פנו שוב שמאלה בפנייה השנייה שלאחר הכיכר ולאחר מכן שוב שמאלה לכיוון הקבר. לאחר כ-350 מטרים תגיעו למרגלות הר נטוע עצים. תחנו שם את הרכב ועלו ברגל אל מערת הקבורה של רבי אבא שאול ואשתו.

מערת הקבורה ביבנית

חורבת יבנית, שנמצאת באזור ביריה, הייתה בעבר יישוב יהודי שהתקיים כאן בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד. חוקרים מעריכים שהמקום נקרא ימניה או ימנית. בתחומי החורבה נמצאת מערת קבורה, שלפי זיהוי של האר”י היא מקום קבורתם של מספר צדיקים:

  • אביי (נחמני) – היה אמורא בבלי בן הדור הרביעי, חברם של רבא ורב שימי בר אשי. הוא היה כהן ושימש כתפקיד ראש ישיבת פומבדיתא. חבריו של אביי קראו לו נחמני. יש אומרים שהוא נקרא נחמני כיוון שגדל אצל רבא בר נחמני. יש הסבורים שהוא נקרא אביי מכיוון ששם זה דומה ל-“אבא” ויש חושבים שזה משום ש-“אביי” בסורית עתיקה פירושו “נחמה”. לא כולם מסכימים על מקום קבורתו כאן, ויש הצעות שהוא קבור בבניאס, במירון, בחוקאב או בעכברה. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבא – אמורא בבלי בן הדור הרביעי, ששימש בתפקיד ראש ישיבת פומבדיתא וידוע בעיקר בשל המחלוקות הרבות שהיו לו עם אביי בגמרא. ברוב המקרים, ההלכה נפסקה על פיו. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי יהודה נשיאה – היה אמורא בן הדור הראשון והשני, בנו ותלמידו של רבן גמליאל ברבי ונכדו של רבי יהודה הנשיא. שימש כנשיא הסנהדרין בציפורי. הוא נקרא “נשיאה” כדי להבדילו מסבו רבי יהודה הנשיא. לפי מסורת אחת, הוא קבור במערת אביי ורבא, אך לפי מסורת אחרת, קבור סמוך לציפורי. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רב דימי מנהרדע – אמורא בבלי בן הדור הרביעי, מורו של אמימר וחברם של אביי ורבא. הוא נחשב לאחד מגדולי חכמי ישיבת נהרדע ושימש כראש ישיבת פומבדיתא. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי חסדא – אמורא בבלי בן הדור השני והשלישי, ששימש בתפקיד כהן וכראש ישיבת סורא. רבי חסדא למד תורה מפי רב ותלמידיו והיה ידוע כתלמיד שקדן שבקושי ישן בלילות. הוא זה שהגה את רעיון תפילת הדרך. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, הכניסו ל-Waze את “מערת אביי ורבא”. המערה נמצאת מעט מעל חניון מצודת ביריה. יש במקום מבנה גדול עם כיפה. תיכנסו למבנה, תמצאו מצדו השני ותמשיכו על שביל עפר עד למערת הקבורה.

קברי צדיקים באזור עכברה

קבר רבי ינאי

רבי ינאי היה אמוראי בן הדור הראשון, מתלמידיו של רבי יהודה הנשיא. הוא ייסד בית מדרש בעכברה.

כדי להגיע, פנו מכביש 89 לכיוון כפר עכברה. לאחר כשלושה קילומטרים, המשיכו שמאלה עם הכביש ורדו בדרך עפר לתוך הכפר. המשיכו בדרך העפר הראשית לתוך הכפר ולאחר מכן פנו ימינה בדרך צרה והמשיכו כ-200 מטרים למטע זיתים. משם, פנו שמאלה ולאחר מכן ימינה עד לציון הקבר של רבי ינאי.

קברי רבי נהוראי, רבי ינאי ובנו רבי דוסתאי

רבי נהוראי היה תנא בן הדור הרביעי, שכתב בשמם של רבי טרפון ורבי יהושע. הוא התנגד לדבריהם של רבי עקיבא ותלמידיו ובעיקר לדברים של רבי יוסי. יום פטירתו אינו ידוע.

רבי ינאי היה תנא שחי בתקופתו של רבי עקיבא ורבי מאיר. בנו, רבי דוסתאי, גם הוא קבור במערה הזו. רבי דוסתאי היה תנא בן הדור החמישי, שהיה כותב בשמו של רבי מאיר. יום פטירתם אינו ידוע.

כדי להגיע, פנו לכפר עכברה מכביש 89 וסעו כשני קילומטרים עד שתגיעו לפנייה לפני אחרונה, שם תפנו שמאלה. משם, סעו כ-200 מטרים עד שתראו מסגד. בפנייה שלפניו, פנו שמאלה ומיד לאחר מכן שמאלה. המשיכו כ-100 מטרים ופנו ימינה בכביש אספלט, סעו כמאתיים מטרים עד לצומת ושם מצאו מקום להחנות את הרכב. מהצומת, לכו ברגל לכיוון גדר עם שער. עיברו דרך השער והמשיכו כחמישים מטרים עד למערת הקבורה, שלצידה נובע מעיין.

קברי צדיקים באזור עמוקה

מערת קבורה בין עמוקה לנבוריא

במערה קבורים:

  • רבי אלעזר המודעי – תנא בן הדור השני והשלישי, שהיה דודו של בר כוכבא ותלמידם של רבן יוחנן בן זכאי ורבי טרפון. הוא גר בהר המודעי, שם נמצאת היום העיר מודיעין. יש הטוענים שאינו קבור כאן אלא בביתר. יום אזכרתו בתשעה באב.
  • רבי יעקב איש נבוריא – אמורא בן הדור השלישי והרביעי, שתרגם פסוקים מהתנ”ך הכתובים בארמית לשפה העברית. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, פנו לכביש המוביל לעמוקה, המשיכו כ-2.5 קילומטרים ולאחר מכן פנו שמאלה. משם, המשיכו כשני קילומטרים עד למסעף עמוקה. המשיכו כ-3 קילומטרים עד לצומת שבילים והמשיכו בשביל הימני. לאחר כ-100 מטרים, תגיעו למבנה שמתחתיו מערת הקבורה. פתח המערה חסום, אך ניתן לעלות מעליה לאנדרטה לזכרם של רבי אלעזר המודעי ורבי יעקב איש נבוריא.

קבר רבי יונתן בן עוזיאל

רבי יונתן בן עוזיאל היה תנא שחי בדור הראשון ותלמידו המצטיין של הלל הזקן. הוא תרגם את ספרי הנביאים לארמית. נוהגים לעלות לקברו כל ראש חודש, כל אמצע חודש וביום אזכרתו כדי להתפלל לפרנסה טובה, לבריאות טובה, לזוגיות טובה, לפריון ולבקשת נחת מהילדים. יום אזכרתו ב-כ”ו בסיוון.

כדי להגיע, מכביש 8900, פנו לכיוון עמוקה. בכיכר עם השילוט למרום כנען, פנו שמאלה והמשיכו עם הכביש המתפתל דרך יער ביריה. חלפו על פני הפנייה לעמוקה והפנייה לדרך נוף יער בירייה והמשיכו בכביש עד שתגיעו לחנייה שמתחת לציון הקבר.

קברי צדיקים בדלתון

קבר רבי ישמעאל ברבי יוסי

רבי ישמעאל ברבי יוסי היה תנא בן הדור החמישי ותלמידם של רבי יוסי, רבי חנינא בר חמא ורבי יהודה הנשיא. בנוסף, שימש בתפקיד שוטר ובתפקיד כהן. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 886 עד דלתון. המשיכו לנסוע עד שתראו מצד שמאל עץ זית, שמתחתיו חלקת הקבר.

קברי רבי יוסי הגלילי ובנו

רבי יוסי הגליל היה תנא בן הדור השלישי, תלמידו של רבי טרפון. הוא נחשב לאחד מחכמי דור יבנה ונהג להתווכח עם חכמים שונים על ענייני הלכה. לקברו מגיעות נשים עקרות כדי להתפלל לפרי בטן. הן מדליקות נרות וקטורת, קושרות בד על עץ התמר ואומרים “יא רבי יוסי הגלילי הבטינני רפאני”. יום פטירתו אינו ידוע.

בנו, שקבור יחד עמו, הוא רבי אליעזר, תנא בן הדור הרביעי, שהיה תלמידו של רבי עקיבא ונחשב לאחד מחכמי אושא. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, היכנסו למושב דלתון וסעו עד בית העלמין של היישוב. שם, עיברו לצדו השני של הכביש ולכו כ-70 מטרים בדרך עפר עד שתגיעו לגל אבנים שמעליו עץ זית. המשיכו בירידה כמה מטרים עד שתגיעו למערת הקבור של רבי יוסי הגלילי ובנו רבי אליעזר.

קבר רבי הלל השני

רבי הלל היה אמורא בבלי שחי בדור השני, תלמידם של רבן גמליאל ורבי חייא ומורו של ריש לקיש. הוא מכונה הלל השני, הלל האחרון או הלל נשיאה כדי להבדילו מראש המשפחה, הלל הזקן. הוא שימש בתפקיד נשיא הסנהדרין ותיקן את הלוח העברי. בתקופתו הנצרות שלטה בארץ, והיו רדיפות נגד היהודים ופגיעה במעמדה של ההנהגה היהודית בישראל. אחד מאבות הכנסייה הזכיר את הלל השני בספרו “ספר הרפואות” וטען שהוא הוטבל לנצרות בסתר לפני מותו. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, היכנסו לבית העלמין של דלתון ופנו שמאלה בשביל כפר. המשיכו בו עד שתראו שער מצד ימין. עיברו דרך השער ולכו בשביל עד לחלקת הקבר של רבי הלל השני.

קברי צדיקים בחצור הגלילית

קבר חוני המעגל

חוני המעגל היה תנא גדול בתורה, חסיד וצדיק. הייתה לו היכולת לגרום לתפילות להתגשם. הוא ידוע במיוחד בזכות מה שנהג לעשות בעת בצורת – הוא צייר עיגול באדמה, עמד במרכזו והתפלל לאלוהים שיוריד גשם. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 90 עד צומת ראש פינה, שם פנו שמאלה לכיוון חצור הגלילית. המשיכו כשני קילומטרים עד שתגיעו לקצה השני של היישוב, שם פנו שמאלה וסעו כ-300 מטרים עד שתגיעו למבנה בעל כיפה, שמתחתיו מערת הקבורה.

קברי חנן הנחבא ואבא חלקיה

חנן הנחבא היה בן בתו של חוני המעגל ובן דוד של אבא חלקיה. גם לו היה כוח שאפשר לו להתפלל לגשם. הוא כונה “נחבא” כיוון שנהג שלא להתבלט. הוא סירב להתמנות לפרנס הציבור והיה מתחבא בזמן שהתפלל לאלוהים שיוריד גשם. יום פטירתו אינו ידוע.

אבא חלקיה היה תנא ובנו של חוני המעגל. גם הוא, כמו יתר המשפחה, נהג להתפלל כדי שירד גשם. יום פטירתו לא ידוע.

כדי להגיע, פנו שמאלה מקבר חוני המעגל לכיוון כביש אספלט והמשיכו כ-400 מטרים עד לפנייה שמאלה. לאחר מכן, המשיכו כ-900 מטרים עד שתגיעו לבית הגליל. משם, פנו שמאלה ולכו כ-800 מטרים נוספים עד לצומת דרכים, שם פנו ימינה והמשיכו כ-320 מטרים עד שתגיעו לצומת נוספת. פנו ימינה, המשיכו כ-700 מטרים ופנו שמאלה סמוך לעמוד חשמל. המשיכו כ-550 מטרים עד לצומת נוסף ופנו ימינה. לאחר כ-200 מטרים תגיעו למערת הקבורה.

קברי צדיקים בעלמה

קברי רב המנונא בבלאה, רבי הונא ורבה

במערת הקבורה הזאת נמצאים קבריהם של:

  • רב המנונא – אמורא בבלי שחי בדור השלישי והיה תלמידם של רבי יהודה, רב הונא ועולא. מסופר שביום פטירתו נפלו אבנים מהשמיים. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רב הונא – אמורא בן הדור השני, תלמידו של רב ושל שמואל. הוא נחשב לאחד מגדולי אמוראי בבל ושימש כראש ישיבת סורא. הוא שלט במשפט העברי, במאגיה ובהלכה ועסק בצדקה ובצורכי הציבור. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שאינו קבור כאן אלא בבבל.
  • רבה – אמורא בבלי בן הדור השני והשלישי, שהיה מורם של אביי ורבא. הוא שימש כראש ישיבת פומבדיתא ובתפקיד כהן. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, מצומת עין זיתים עיברו לכביש 886 והמשיכו עד לכרם בן זמרה. משם, המשיכו כ-9 קילומטרים עד למפגש עם כביש 8966. המשיכו כ-80 מטרים, פנו ימינה והמשיכו עד לגדר עם שער. תחנו את הרכב ועיברו רגלית דרך השער. עלו במעלה הגבעה עד שתגיעו למערת הקבורה, שבה שמונה כוכים, הממוקמת מתחת לעץ תאנה.

קבר רבי אלעזר בן ערך

רבי אלעזר בן ערך היה תנא בן הדור השני, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי. הוא נחשב לאחד מחמשת מתלמידיו הטובים ביותר. יום פטירתו לא ידוע. יש הטוענים שהוא קבור בבית העלמין בצפת.

כדי להגיע, סעו לכרם בן זמרה ומשם המשיכו כ-9 קילומטרים עד למפגש עם כביש 8967. המשיכו בנסיעה על כביש 886 ולאחר כ-700 מטרים, פנו שמאלה לכביש עוקף כפר ריחנייה. המשיכו בכביש זה כ-150 מטרים עד לפנייה ימינה לדרך עפר. המשיכו בדרך זו עד לסככה גדולה, שמתחתיה נמצאת חלקת הקבר.

קברי רבי אליעזר בן הורקנוס, רבי יוסי, רבי שמעון בן נתנאל ורבי אלעזר בן עזריה

סמוך לבית העלמין של עלמה נמצאים קבריהם של מספר צדיקים חשובים:

  • רבי אליעזר בן הורקנוס – תנא בן הדור השני, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי ומורו של רבי עקיבא ואחרים. הוא כתב את הספר “פרקי דרבי אליעזר”, הקים ישיבה בלוד ונחשב לאחד מחכמי יבנה. יום פטירתו לא ידוע. יש הטוענים שהוא קבור במערת שם ועבר בצפת או בעין זיתים.
  • רבי יוסי – במערה סמוכה קבור רבי יוסי, תנא בן הדור הרביעי, שמכונה “יוסף החכם”. הוא שימש כראש ישיבת ציפורי, בתפקיד כהן ובתפקיד דרשן. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שהוא קבור בצפת.
  • רבי שמעון בן נתנאל – בהמשך כעשרים מטרים נמצאת חלקת הקבר של רבי שמעון בן נתנאל, לצד עץ זית. רבי שמעון היה תנא בן הדור השני, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי, ששימש בתפקיד כהן. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי אלעזר בן עזריה – בהמשך השביל נמצאת חלקת הקבר של רבי אלעזר בן עזריה, תנא בן הדור השלישי. הוא נהג לפרש את ההלכה לפי הפשט ולהתיר עניינים מסוימים שנאסרו על ידי חכמים אחרים. הוא נחשב לאחד מחכמי יבנה ושימש כנשיא הסנהדרין ובתפקיד כהן. למעשה, הוא הנהיג את העם יחד עם רבן גמליאל. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, מבית הקברות המוסלמי של עלמה, לכו בשביל עפר עד לחורשת עצים. בחורשה תראו גרם מדרגות, שמוביל אל מתחת לאדמה, למערת הקבורה.

קברי צדיקים בפרוד

בסמוך לפרוד קבורים שלושה צדיקים:

  • רבי נחמיה העמסוני – תנא בן הדור הרביעי. יש הטוענים שהיה תלמידו של רבי עקיבא ויש הטוענים שהיה מורו. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי נחום המדי – תנא בן הדור הרביעי, תלמידם של רבי עקיבא ורבי יהודה בן בבא. ייתכן שהיה חבר בצוות של שלושה חכמים ירושלמיים, שכונו “דייני גזירות” וקבעו תקנות בדיני ממונות. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי ישמעאל – תנא בן הדור השלישי, תלמידו של רבי נחוניה בן הקנה, רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס. הוא נחשב לחכם גדול, ששלט בכל הקשור לתנ”ך, לאגדה ולהלכה ולכן נהג להתווכח עם חכמים אחרים בנושאים אלו. בנוסף, הוא בעל הברייתא העוסקת במידות שהתורה נדרשת בהן. הוא האמין שיש לעסוק בלימוד התורה לצד עבודת כפיים. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 886 עד לפרוד. שם, פנו ימינה וסעו כ-40 מטרים עד לפנייה ימינה לשביל עפר. סעו כ-250 מטרים עד לצומת, בה תפנו שמאלה. לאחר כ-250 מטרים תגיעו לחנייה, שם תעצרו את הרכב ותמשיכו רגלית. לכו על השביל המוביל לקברים, שחוצה את אפיקו של נחל פרוד. תחילה, תגיעו לחלקת הקבר של רבי נחמיה העמסוני. בהמשך, בתחתית המדרגות, תגיעו למערות הקבורה של רבי ישמעאל ורבי נחום המדי. 

קברי צדיקים בכפר ברעם

קבר עובדיה הנביא

עובדיה הנביא הוא דמות מקראית, שהיה אדומי ששימש בתפקיד האחראי על ביתו של המלך אחאב. ספרו הוא הספר הרביעי מבין תרי עשר הנביאים. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שאינו קבור כאן אלא בכפר חיטין, בשומרון, בגוש חלב או בירושלים.

כדי להגיע, סעו בכביש 89 עד צומת חירם ועלו על כביש 899. המשיכו עד כפר ברעם העתיק ומשם, המשיכו לנסוע כ-600 מטרים עד לבית הקברות הנוצרי. לאחר מכן, המשיכו כ-250 מטרים ואז פנו שמאלה והמשיכו עד לסופו של הכפר העתיק. תחנו את הרכב והמשיכו ברגל כ-700 מטרים עד לקבר עובדיה הנביא. –

קברי צדיקים סמוך לבית הכנסת העתיק בברעם

  • אסתר המלכה – דמות מקראית העומדת במרכזה של מגילת אסתר, שאותה אנו נוהגים לקרוא בפורים. היא כונתה הדסה והייתה אשתו של אחשוורוש. היא, יחד עם דודה מרדכי היהודי, הובילו להצלתם של יהודי פרס מידי המן הרשע. יום פטירתה אינו ידוע. יש מסורות רבות באשר למקום קבורתה. יש הטוענים שקבורה בצפת, בטבריה, בעוורתא או בגוש חלב. יש גם הטוענים שקבורה בפרס.
  • רבי נחמן קטופא – נולד להוריו, פנחס בן יאיר ואשתו רחל, לאחר שנים רבות של עקרות. מיום היוולדו שלט בתורה. אביו נבהל ואסר עליו לדבר. רק בגיל 12, פתח את פיו שוב והחל להתנבא על כל העתיד לבוא יום ימות המשיח. כשסיים את דבריו, נפל ומת ומכאן שמו “קטופא”, כיוון שנקטף בגיל צעיר. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי פנחס בן יאיר – תנא בן הדור השלישי, חסיד וחברם של רבי שמעון בר יוחאי ורבי יהודה הנשיא. הוא כתב מאמרים העוסקים במוסר ובטהרת המידות. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שאינו קברו כאן אלא בצפת.
  • מר זוטרא – אמורא בבלי בן הדור השישי, תלמידו של רב פפא וחברו של רב אשי. שימש כראש ישיבת פומבדיתא וחיבר את ברכת האבלים. בין היתר, קבע שאדם הלוקח מאדם אחר דבר שאינו שלו חשוד בגניבה. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 89 עד צומת חירם ושם עלו על כביש 899. בהמשך, פנו ימינה לכביש 8967 המוביל לברעם. בברעם, סעו כ-200 מטרים עד לבית הכנסת העתיק ושם תחנו את הרכב. חצו את הכביש ולכו בשביל עד שתראו מבנה עתיק במרכזו של כרם. מתחתיו נמצאת, לפי אחת המסורות, מערת הקבורה של מרדכי הצדיק ואסתר המלכה. מחלקת הקבר של אסתר המלכה, אפשר להמשיך בשביל עפר שמאלה לכיוון קברים נוספים.

המשיכו בשביל כמה מטרים ולאחר מכן פנו שמאלה לכיוון חורשה. המשיכו עד לשער צאן ולאחר השער, פנו שמאלה והמשכיו עד למערת הקבורה של רבי פנחס ורבי נחמן קטופא.

משם, יש להמשיך כ-150 מטרים עד לשרידי מבנה, שמתחתיו מערת קבורה נוספת, שבה קבור מר זוטרא.

קברי צדיקים בכפר חנניה

קבר רבי חלפתא ובניו

בחלקת הקבר הזו קבורים רבי חלפתא ובניו וכן רבי אליעזר בן יעקב:

  • רבי חלפתא – תנא בן הדור השלישי, חברם של רבי אליעזר בן עזריה, רבי חנינא בן תרדיון ורבי עקיבא. שימש כראש בית הדין בציפורי. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי יוסי בן חלפתא – אחד מגדולי התנאים שחי בדור הרביעי, תלמידם של רבי אביו רבי חלפתא ושל רבי עקיבא, רבי יוחנן בן נורי ורבי יהודה בן בבא. הוא היה מורו של רבי יהודה הנשיא, כתב מאמרים העוסקים בענייני אגדה ואת הספר “סדר עולם”, שעוסק בכרונולוגיה היהודית מימי אדם ראשון ועד מרד בר כוכבא. שימש כראש ישיבת ציפורי והתווכח עם חכמים רבים בנושאי המקרא. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי שמעון בן חלפתא – חי בתקופה שבין התנאים לאמוראים והיה תלמידו של רבי יהודה הנשיא ורבי מאיר. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שקבור בבית העלמין העתיק בצפת.
  • רבי אליעזר בן יעקב – תנא בן הדור השני, שזכה לראות את בית המקדש ושלט בכל הקשור אליו. בנוסף, במקרים בהם יש עניין שלא מסכימים עליו, יש נטייה לקבל את דעתו של רבי אליעזר בן יעקב. נוהגים לעלות לקברו כדי להתפלל לאלוהים שישמור על פיקדון שאתם מפחדים להפסיד. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, עלו על כביש 85 מצומת חנייה וסעו עד צומת עמיעד. משם, סעו כקילומטר עד לצומת חלפתא ופנו ימינה לכביש 806. המשיכו כ-150 מטרים עד שתראו מימין חצר מגודרת ובמרכזה עץ אלון ועץ אלה. מתחת לעצים האלו נמצאות חלקות הקבר.  

קבר רבי חנניה בן עקשיא ורבי זכריה בן הקצב

  • רבי חנניה בן עקשיא – תנא בן הדור הרביעי, שכתב מאמרים העוסקים בהלכה. נהוג שכל יתום אומר את המשנה של רבי חנניה בן עקשיא לפני אמירת קדיש. יום פטירתו אינו ידוע.
  • רבי זכריה בן הקצב – תנא בן הדור הראשון, שנחשב לאחד מחכמי ארץ ישראל ושימש בתפקיד כהן. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, סעו בכביש 85 עד לצומת חלפתא, פנו לכיוון כפר חנניה וסעו כ-350 מטרים עד שתראו עץ ומתחתיו מבנה קטן. אחרי המבנה הזה, פנו שמאלה וסעו עד שתגיעו לשביל בטון המוביל לחצר. תחנו את הרכב, תיכנסו לחצר ולכו כ-100 מטרים עד למערת הקבורה.

קברי צדיקים מקראיים בתל קדש

בתל קדש נמצאים לפי המסורת קבריהם של מספר צדיקים מקראיים:

  • ברק בן אבינועם – שימש כשופט, מנהיג צבאי וקצין מבצעים, שנשלח למלחמה נגד סיסרא, שר הצבא של מלך כנען. ברק אומנם הצליח לפגוע בסיסרא, אך זה הצליח להימלט ממנו. יש סברה שהוא היה בעלה של דבורה הנביאה ושר יחד איתה את שירת דבורה. יום פטירתו אינו ידוע.
  • דבורה הנביאה – שימשה כנביאה, כמשוררת וכשופטת והובילה את המלחמה נגד סיסרא ונגד יבין. יש סברה שהייתה אשתו של ברק בן אבינועם. יום פטירתה אינו ידוע. יש הטוענים שקבורה בעכו או בטבריה.
  • חבר הקיני – שימש כשר צבאו של יבין מלך כנען והיה בעלה של יעל, שרצחה את סיסרא. יום פטירתו אינו ידוע.
  • יעל אשת חבר הקיני – סיסרא הגיע ליעל לאחר שנמלט מצבאו של ברק בן אבינועם. היא הציעה לו חלב, כיסתה אותו בשמיכה ולאחר שנרדם, רצחה אותו והובילה לניצחונה של ממלכת ישראל. יום פטירתה אינו ידוע.

קברי צדיקים בשזור

  • רבי ישמעאל בן אלישע – תנא בן הדור הראשון, חברם של רבן שמעון בן גמליאל ורבי חנינא. שימש בתפקיד הכהן הגדול בבית המקדש השני ונחשב לאחד מעשרת הרוגי מלכות. יום פטירתו בכ”ו בסיוון.
  • רבי שמעון בן אלעזר – תנא בן הדור הרביעי והחמישי, תלמידם של רבי מאיר ורבי שמעון בר יוחאי וחברו של רבי יהודה הנשיא. הוא לימד שאם יש יותר אותיות מאשר ניקוד, יש לדרוש לפי הכתב ואם יש יותר ניקוד מאשר אותיות, יש לדרוש לפי הניקוד. יום פטירתו אינו ידוע. יש הטוענים שקבור בטבריה.
  • רבי שמעון שזורי – תנא בן הדור הרביעי, תלמידם של רבי טרפון ומורם של תלמידי רבי עקיבא. הוא נקרא שזורי על שם הכפר שבו חי והעיסוק שלו – שזירת חבלים. יום פטירתו אינו ידוע.

כדי להגיע, פנו מכביש 85 לכיוון כפר רמה. המשיכו כ-100 מטרים ופנו שמאלה לכיוון שזור. המשיכו כשני קילומטרים ולאחר מכן פנו ימינה ומיד אחרי כן שמאלה. בפנייה הראשונה שלאחר מכן, פנו שוב שמאלה. המשיכו כ-350 מטרים עד לבניין גדול ומשם, סעו בשביל עפר עד למבנה קטן בעל כיפה. בתוך המבנה נמצאת חלקת הקבר של רבי ישמעאל בן אלישע. מהצד השני של המבנה יש שביל שמוביל לחלקת הקבר של רבי שמעון בן אלעזר ובהמשך, יש את קברו של רבי שמעון שזורי.

קברי צדיקים נוספים באזור צפת

  • קבר ריש לקיש – הקבר נמצא בחורבת קציון. כדי להגיע, ניתן להכניס “קבר ריש לקיש” ב-Waze. בחורבת קציון, התקדמו לכיוון שרידי בית הכנסת של קציון ומשם, פנו ימינה ולכו כ-80 מטרים עד לסלע גדול עם חורים רבים. משם, פנו ימינה והמשיכו כ-20 מטרים עד לסלע גדול שמתוכו גדל עץ ולצידו יש שלוש מערות.
  • קבר אדמון בן גדאי – היה תנא שחי בסוף תקופת הזוגות ובתחילת תקופת התנאים ונחשב לאחד מדייני הגזרות. היו לו שבע מחלוקות עם חכמים שונים העוסקים בענייני ממון. משמעות השם “אדמון” היא “ידוע ומנוסה” ומשמעות “בן גדאי” היא “זקן נכבד וחכם”. יום פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור אליפלט. ממחלף אליפלט, עלו על כביש 89 והמשיכו כ-3 קילומטרים עד הפנייה שמאלה לדרך עפר. סעו בדרך העפר עד חלקת הקבר.
  • קבר רבי טרפון – היה תנא בן הדור השני והשלישי, תלמידם של שמאי, רבן גמליאל ורבן יוחנן בן זכאי. הוא נחשב לאחד מחכמי יבנה, שימש כראש ישיבת לוד וכן בתפקיד כהן. הוא הקים את בית המדרש בלוד ונהג להתווכח עם חכמים רבים. יום פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור כדיתה. יש הטוענים שאינו קבור שם אלא בבניאס, בטבריה או במירון.
  • רבי לוי בר סיסי – היה מהחכמים שחיו בדור המעבר שבין תקופת התנאים לתקופת האמוראים. הוא היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא, שהעריך אותו מאד. בין היתר, עסק באיסוף וסידור הברייתות. יום פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור סאסא.
  • רבי יוסי בן זימרא – היה חכם שחי בין תקופת האמוראים לבין תקופת התנאים והיה מורם של לוי בר סיסי, יוחנן בר נפחא, רבי אלעזר בן פדת ורבי אבהו. הוא היה חברו של רבי יהודה הנשיא, כתב מאמרים העוסקים באגדה ושימש בתפקיד כהן. יש פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור כרם בן זמרה. יש הטוענים שאינו קבור שם אלא במערת שם ועבר בצפת.
  • הנביא חבקוק – בנה של השונמית. הוא נקרא חבקוק על שם שני החיבוקים שחיבקו אותו, האחד של אמו והשני של אלישע שהחיה אותו. ספר חבקוק הוא הספר השמיני מבין תרי עשר ספרי הנביאים שבתנ”ך. יום פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור חוקוק. יש הטוענים שקבור בהר הזיתים בירושלים או בעיר אלקוש שבעיראק.
  • רבי מתיא בן חרש – תנא בן הדור השלישי והרביעי, תלמידם של רבי אליעזר הגדול, רבי אליעזר בן עזריה, רבי יאשיה ורבי מאיר. הקים בית דין וישיבה בעיר רומי וכתב מאמרים שעסקו בענייני הליכה ובענייני אגדה. יום פטירתו אינו ידוע. הקבר נמצא באזור עילבון.

לסיכום

צפת והסביבה גדושים בקברי צדיקים. האר”י הקדוש, רבי טרפון, ריש לקיש, רבה ורבי יוסי הם רק מקצת הקברים שתמצאו באזור. אנו מאחלים לכם הצלחה רבה במציאת הקברים וביקור משמעותי בהם.

צרו קשר עם ורדה לתכנון הטיול שלכם